خبر خوش برای زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 2

16سپتامبر 2020 - یک مطالعه ی بین المللی برای اولین بار در جهان بر روی یک درمان رایج برای زنان مبتلا به دیابت نوع 2 ، انجام گردید و نشان داد که این دارو در صورت استفاده در زمان بارداری، همچنین ممکن است طیفی از مزایای سلامتی را برای زنان به همراه داشته باشد.

محققان دانشگاهWestern Sydney ، در مطالعه ی MiTy، به رهبری مرکز بهداشت سینا در کانادا، اثرات داروی متفورمین را بر روی زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 2 آزمایش کردند. 502 زن باردار مبتلا به دیابت نوع 2 از 29 مرکز در کانادا و استرالیا در این مطالعه شرکت داشتند. این مطالعه به صورت تصادفی انجام شد و زنان علاوه بر رژیم انسولین معمول خود از متفورمین یا دارونما استفاده کردند.

یافته های این مطالعه که امروز در The Lancet Diabetes and Endocrinology منتشر شده است، نشان داد زنانی که در دوران بارداری خود از متفورمین استفاده کرده اند، به احتمال بیشتر طیف وسیعی از مزایای سلامتی را از جمله کنترل بهتر قند خون، نیاز به انسولین کمتر، وزن حاملگی کمتر و سزارین کمتر را تجربه می کنند.

دیابت مادر، یکی از دلایل شایع نوزادانی با وزن بیشتر از سن بارداری است، با این حال این مطالعه همچنین نشان داد که وزن جنین های مادران تحت درمان با متفورمین، 210 گرم از وزن متوسط ​​ سایر جنین ها کمتر است.

پروفسور Denice Feig، محقق ارشد این مطالعه از انستیتوی تحقیقات Lunenfeld-Tanenbaum و بیمارستانMount Sinai ، گفت: زنان مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب متفورمین را قبل از بارداری مصرف می کنند، با این حال، پس از بارداری، شواهد کمی برای تصمیم گیری در مورد قطع یا ادامه استفاده از این دارو وجود دارد.

پروفسور Feig، گفت: این مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به دیابت نوع 2 که در طول بارداری متفورمین مصرف می کنند، بیشتر احتمال دارد از فواید سلامتی مختلف از جمله نیاز کمتر به انسولین، افزایش وزن گیری کمتر در طی بارداری و کاهش خطر زایمان سزارین بهره مند شوند.

پروفسور David Simmons ، از دانشکده پزشکی دانشگاه وسترن سیدنی، رهبر بخش استرالیایی این تحقیق که 24 زن را در چهار مرکز در بریزبن و سیدنی ردیابی می کرد، گفت: این مزایای فراوان در مورد زنان مبتلا به دیابت نوع 2 است، اما نوزادان آنها باید در دوران بارداری تحت نظارت دقیق قرار گیرند، تا وزن و رشد آنها ارزیابی شود. اگر نوزادان خیلی کوچک شوند، ممکن است قطع داروی متفورمین توصیه گردد.

پروفسور سیمونز گفت: برای زنان مبتلا به دیابت نوع 2 مهم است که قبل از بارداری تحت درمان قرار گیرند، زیرا بالا بودن قند خون می تواند منجر به تعدادی ناهنجاری مادرزادی شدید در نوزاد مانند ایجاد حفره در قلب جنین شود.ما می دانیم که متفورمین یک داروی ایمن برای استفاده در هنگام بارداری است، که به اطمینان از بارداری زنان با قند خون خوب که به کودک آنها آسیب نمی رساند، کمک می کند. اما تاکنون مطمئن نبودیم که زنان باید به محض باردار شدن مصرف متفورمین را قطع کنند یا به مصرف آن ادامه دهند.

او افزود: این مطالعه خبرهای خوبی برای زنان استرالیایی داشت، زیرا نشان داد که متفورمین اکنون یک داروی مفید در دوران بارداری است. نیاز کمتر به انسولین همچنین به این معنا است که زنان گاهی اوقات می توانند از تزریق انسولین اضافی روزانه خودداری کنند، که این یکی دیگر از موارد مثبت آن است.

گام های بعدی محققان بررسی تأثیرات طولانی مدت متفورمین بر نوزادان است که در آخرین مرحله از این مطالعه با عنوان "MiTy Kids" انجام می شود.

پروفسور سیمونز گفت: انتظار می رفت که نتیجه گیری شود که مدیریت با استفاده از متفورمین می تواند به نوزادان کوچکتر منجر شود اما این موضوع تنها برای جنین یک زن از حدود هر هشت زن اتفاق افتاد.در عمل ما تصمیم گرفتیم که اگر خطر کوچک شدن كودك وجود داشته باشد، به عنوان مثال، در مورد دو قلوها، از درمان با متفورمین اجتناب كنیم. اما تحقیقات بیشتری برای اطلاع از تاثیرات طولانی مدت مصرف متفورمین توسط مادر بر نوزادان در آینده لازم است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-news-pregnant-women-diabetes.html